Lake Titicaca - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Marieke Wanders - WaarBenJij.nu Lake Titicaca - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Marieke Wanders - WaarBenJij.nu

Lake Titicaca

Blijf op de hoogte en volg Marieke

11 November 2012 | Bolivia, La Paz

Na Cusco ben ik vertrokken naar het Titicaca meer, het hoogst bevaarbare meer ter wereld. Hier gingen Martijn en ik eerst naar Puno. Eenmaal aankomen daar bleek het feestweek te zijn en we belanden midden in een optocht van scholieren. Deze waren allemaal verkleed in super mooie kostuums! Super leuk om te zien!

De volgende dag vertrokken we voor een tweedaagse excursie naar de drijvende eilanden van Uros en nog twee andere eilanden in het meer. De eilanden van Uros worden door de bevolking zelf gemaakt van de wortels van het riet en daarna vele vele vele lagen riet er bovenop. Ook de huizen en boten zijn gemaakt van het riet. Het duurt ongeveer een jaar om zo'n eiland te bouwen en het gaat ongeveer 22 jaar mee. Op een eiland wonen gemiddeld 5 gezinnen. Ik moet altijd wel ff wennen aan zulke excursies, het voelt altijd een beetje als aapjes kijken, maarja de grootste inkomstenbron van deze mensen is het toerisme dus ze kiezen er zelf voor. Wel vond ik het naar mijn idee veel te toerisitsch.....er waren meer toeristen dan lokals te spotten! Maar ondannks de gemixte gevoelens toch wel heel indrukwekkend om te zien!

Na de Uros eilanden gingen we naar een ander eiland waar we zouden verblijven bij een lokale familie. Eenmaal op het eiland werden we onderverdeeld onder de mamas en papas. Martijn en ik kwamen bij mama Basilia terecht en jammer genoeg waren de rest van het gezin naar het vaste land om inkopen te doen. Onze mama heeft 3 fantaschtische maaltijden voor ons bereidt in haar kleine keukentje op een vuurtje zonder afzuiging of wat dan ook.... Ik moest wel ff wennnen aan de rook die in de keuken hing haha maar het eten smaakte heerlijk! Ook was er geen stromend water maar gelukkig hadden we wel een lamp in onze kamer. Het voelde een beetje alsof we 100 jaar terug in de tijd waren gegaan ofzo.... met uitzondering van de mobiele telefoon, want die heeft wel iedereen!! Op het eiland hebben we nog een wandeling gemaakt naar een oude Inca tempel waar we doormiddel van het offeren van 3 coca bladeren moeder aarde bedankten en een wens voor onszelf mochten doen. S avonds was er nog feest in de lokale disco! De lokale disco was een schuur met 1 lamp en de band was dan ook amper te zien aangezien zij in het donkerste hoekje stonden. Voordat we naar de disco gingen kregen we van onze mama nog de typische lokale kleding aan....haha wel lachen om uiteindelijk iedereeen in deze kleding te zien dansen.

De volgende ochtend gingen we naar het nabijgelegen eiland waar we uitleg kregen over de traditionele mutsen en tasjes waaraan je kan zien of een man getrouwd of single is. Daarna hebben we nog een wandeling gemaakt om uiteindelijk rond 4 uur weer in Puno aan te komen!

De volgende dag vertrokken we naar Copacabana in Bolovia, dit is een heerlijk klein dorpje waar je echt het strand gevoel krijgt! Ook is het rond het meer eindelijk lekker weer en kan ik de hele dag heerlijk van de zon genieten en een korte broek dragen. In het binnenland van Peru en Bolivia is het namelijk nogal wisselvallig, regen, bewolking en zon wisselen elkaar constant af! Wat betekend dat ik nooit weet wat ik moet aantrekken aangezien de temperatuur ook bijna 10 graden scheelt als de zon wel of niet schijnt! Maar goed hier heb ik dus heerlijk de hele dag in de zon gezeten, beetje lezen, biertje drinken en kijken naar alle drukte om me heen!
De volgende dag vertrokken met de boot naar Isla del Sol....zegt al genoeg, het eiland van de zon, dus ook hier weer heerlijk weer gehad. De bezienswaardigheden stellen niet zo veel voor maar het is een heerlijk eiland om rond te wandelen en van de rust en natuur te genieten. De paden waren helaas niet altijd duidelijk dus we hebben heel wat gekke manouvres uit moeten halen om uiteindelijk toch weer op een pad terecht te komen. Zo zijn we dwars door akkers gekomen en op een gegeven moment maar een of andere looppad voor ezels en lamas gevolgd, wat betekende dat we soms flink moesten klauteren over stenen haha. Maar wel heerlijk genoten. S avonds lekker een plekje gezocht om de zonsondergang te zien en lekker pizza gegeten om de volgende dag weer richting Copacabana te varen en gelijk een bus te pakken naar La Paz.

En tja nu zit ik hier in La Paz, de hoofdstad van Bolivia om te bedenken hoe en wat het volgende plan wordt! We zitten weer in Loki hostel, dit is hetzelfde als in Cusco en ook hier weten ze weer goede feestjes te geven. Gister nog op het dakterras een vuurwerk showtje gekregen en alweer een paar leuke mensen ontmoet!

Dikke zoen voor jullie allemaal!

• 11 November 2012 - 21:41

Anouk:

Ha Marieke,
    Wat leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt in Peru en dat je alle mooie 'toeristische' hotspots bezoekt. Het is helaas niet anders, dat bijna alles wat mooi en apart is erg toeristisch is... Maar wat is Peru mooi en je hebt ook echt heel veel mooie plekjes waar je geen enkele toerist ziet! Mariek lekker blijven genieten van de Incas en heel veel plezier en succes met je volgende stappen daaro...
    Veel liefs, Anouk.

• 11 November 2012 - 22:50

Eliza:

Hola Marieke !

Wat heerlijk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt in Peru en Bolivia !
    Voelt voor mij als een enorme flashback. Cusco, Puno, titicacameer, Amantani, La Paz.
    Persoonlijk vond ik de Uros eilanden sterk naar staged tourism neigen, maar wat heb ik gelachen in de dansschuur op Amantani eiland. Heb je ook nog een potje voetbal met de locals gespeeld ?
    Andere aanraders in Bolivia zijn potosi met de zilvermijnen waar je nog echt in kan. Uyuni met de enorme zoutvlakte, waar je absoluut pizza with an altitude moet eten (kan de naam van de accommodatie en restaurant zo voor je opzoeken) en Sucre, de echte hoofdstad van Bolivia waar je weer even in een hele andere wereld bent.
    In het hoger liggende gedeelte van La Paz heb je ook nog een bijzondere excursie naar en soort maanlandschap van rotsen. Rit ernaartoe is ook al mooi!
    Je kunt nog zoveel doen daar. Ben een beetje jaloers dat je daar bent ;-)

Wens je heeeel veel plezier daar, kijk goed om je heen en geniet van de gastvrijheid van de bevolking. Al is Bolivia ruwer en armer dan Peru.

Groetjes,

Eliza

• 11 November 2012 - 23:19

Irene:

Hahaha Marieke toch!! Laura en ik waren ook al verdwaald op Isla del Sol, en dat terwijl er maar 1 pad is... Wat een grap, gevaarlijk ook nog, als je dan ineens rotsen moet gaan beklimmen hihi! Pff La Paz, wat een drukte hè? Wij zaten ook in Loki daar, lekkere warme douche hè? Van La Paz kun je naar Cochabamba en vanaf Cochabamba met lokale bus naar Toro Toro (en dan overnachten bij Lily). Het is niet toeristisch en een echte aanrader!! Mooi om te lezen dat je zoveel hebt beleefd, echt iets voor jou! Geniet geniet geniet!! xxxx

• 12 November 2012 - 09:24

Nikolien:

wat weer een belevenissen, leuk ook dat je foto`s hebt geplaatst, krijgen we er een beetje een beeld bij!!
    Veel plezier en we wachten weer op je volgende verhaal!

Liefs

• 12 November 2012 - 19:58

Pa En Ma:

Hoi meissie.
    Wat een geweldige verhalen weer.
    Wij zijn blij dat je het zo naar je zin hebt, en genieten met veel plezier van jouw belevenissen.
    En wat een luxe om te gaan bedenken waar je nu eens naar toe zal gaan, voor nieuwe avonturen.
    Dit was het afgelopen jaar wel heel anders met kroeg in en kroeg uut om maar flink te verdienen voor deze heerlijke reis.
    Heel veel plezier en liefs knuf en heel veel xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx van ons

• 16 November 2012 - 13:16

Sara:

Marikikiiiiii!!!

Oh oh oh wat lees ik nou allemaal weer over rietjes die kwijt zijn, Guus meeuwis op de bar en feestweken waar je in beland