Een lange reis - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Marieke Wanders - WaarBenJij.nu Een lange reis - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Marieke Wanders - WaarBenJij.nu

Een lange reis

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marieke

20 Februari 2011 | Malawi, Lilongwe

Hoi allemaal!
Hier mijn eerste berichte!
Na een zeer lange reis zijn we eindelijk aangekomen in Lilongwe (hoofdstad van Malawi).
Maandag ochtend vroeg, (te vroeg, na een wilde avond klunen) vertrokken we richting schiphol om op dinsdag ochtend half 4 aan te komen in Dar es Salaam, de hoofdstad van Tanzania. Voor de eerste nacht hadden we al een hotel geboekt, met transfer, dus onze taxi stond al te wachten op ons toen we de douane uitkwamen. Eerst maar s ff lekker slapen om vervolgens dinsdag opzoek te gaan naar een bus naar Lilongwe, Malawi. Eigenlijk was het allemaal erg snel geregeld, iedereen komt gelijk naar je toe op het busstation om je te helpen of op te lichten :P. Eerst konden we een bus krijgen voor 130 dollar….ja daaag dat gaan we echt niet betalen! Uiteindellijk hebben we een buskaartje kunnen scoren voor 50 dollar per persoon. De bus zou rechtstreeks naar Lilongwe gaan en er ongeveer 24 uur over doen, dus top geregeld dachten wij! Woensdag ochtend om 6 uur vertrokken we dan ook vol goede moed vanuit Dar es Salaam. Alles ging prima tot we om half 10 ’s avonds bij de grens aankomen. Het mannetje van de bus komt naar ons toe…: Sister 1, Sister 2 listen….en toen kwam er een heel vaag verhaal, half engels half in een ondefinieerbare taal. Uiteindelijk snapten we dat we niet verder zouden gaan en we de optie hadden om in de bus te slapen of een guesthouse te zoeken. Dus wij samen met het mannetje van de bus opzoek naar een guesthouse, als we dan toch niet verder gaan dan maar een gewoon bed zoeken! Guesthouse gevonden dus wij vragen, hoe laat vertrekken we morgen?? Nou hij kwam ons wel ophalen…hoe laat? Oh om 8 uur, 9 uur, 10 uur, no worries! Hmm duidelijk! Wij hadden er al niet zo veel vertrouwen meer in, aangezien hij ons bij de aller eerste plas-stop ook bijna vergeten was (en dat terwijl we de enige twee mzungu’s “blanken” zijn in de bus) en we achter de bus moesten aanrennen, dus wij deze keer maar de wekker gezet om op tijd bij de bus te zijn. Na een heerlijke nachtrust komen we om 8 uur bij de bus aan, spullen weer gedumpt en opzoek naar ontbijt. Na het ontbijt een klein schrikmomentje omdat de bus weg is……..maar gelukkig zien we hem een paar meter verderop staan! Dus wij hup, stempels halen bij de grens en naïef dat we zijn, denken dat we om een uurtje of 11 wel verder zullen rijden! Op een gegeven moment toch maar s vragen hoe laat we nu vertrekken….uhm 7 uur vanavond ofzoiets! Ook weer heel duidelijk! Nouja dan gaan we maar ff t dorpje in om eten te scoren en weer wachten/ zitten/ liggen bij de douane. Ondertussen was ook de hele bus leeggehaald en lagen alle tassen en goederen gewoon op straat om tegen 7 uur ’s avonds weer ingeladen te worden. Logica kennen ze hier niet want in de tussentijd zijn de spullen al van a naar b verplaatst om weer terug te verplaatsen naar a en vandaar weer naar c om weer naar b te gaan en uiteindelijk weer op a te eindigen. Bij het inladen van de bus ging het precies hetzelfde, dus wij dachten al, dit gaat nog wel ff duren! Uiteindelijk om een uurtje of 10 ging de bus dan toch rijden om vervolgens weer achteruit te gaan en stil te gaan staan (nog steeds bij de grens). Iedereen begon zich er op een gegeven moment ook mee te bemoeien en uiteindelijk kregen wij ook te horen dat we nog een nacht bij de grens moesten doorbrengen. Nou toen was ons geduld wel ff op en hebben we ff flink zitten schelden om uiteindelijk maar muziek in de oren te stoppen en een poging te doen te slapen in die vieze bus. Het was dan wel weer mooi om te zien hoe die Afrikaners er meer omgaan, nix niet schelden, maar gaan bidden en zingen met zn allen! Super mooi om dat zingen te horen, en iedereen deed ook mee, gewoon een bus vol onbekenden die dan samen gaan bidden en zingen, dat zul je in Nederland toch niet snel tegenkomen!
Na een lange oncomfortable nacht moesten we de volgende ochtend (het is ondertussen al vrijdag!) allemaal nog een keer het paspoort laten zien en konden we dan toch eindelijk vertrekken!!!! Achteraf blijkt dat er onenigheid was tussen een paar werknemers van de douane….aarrggg en daarop hebben wij zo lang moeten wachten!!!!! Het voordeel was wel dat we nu overdag reden en dus gelijk een mooi beeld van Malawi kregen!! Erg mooi en groen land, heel anders dan het Afrika waar ik de vorige keer was!
Nu zitten we dan in Lilongwe, hebben een super chill hostel gevonden, net buiten de stad met een zwembad!!! Dus jullie raden al hoe wij onze dagen hier door brengen :D
We zijn wel een beetje met school bezig geweest en morgen gaan we op zoek naar lokale touroperators om het aanbod in beeld te krijgen. Waarschijnlijk vertrekken we dinsdag richting Zomba, stadje ongeveer 5 uur rijden hier vandaan om uiteindelijk nog verder naar t zuiden af te reizen, naar de Shire Valley, ons onderzoeks gebied. Hopelijk gaat t onderzoek een beetje vlot….want we hebben al veel wilde plannen die vooral met idyllische strandjes en bounty eilandjes te maken hebben haha
Tis wel heel leuk om nu s Afrika met openbaar vervoer te doen en zonder de luxe van georganiseerde accommodaties enz. en daarnaast is dit ook wel meer het Afrika zoals we kennen van tv, vorige keren was t toch allemaal nog wat westerser.
Kortom ik vermaak me weer prima!
En hoe ist daar???
Dikke zoen vanuit t mooie en zonnige Malawi
ps Niko, kben wel blij dat je niet meer in mn tas pakte...kvindt hm nu met 14k al te zwaar haha

• 20 Februari 2011 - 10:43

Yvonne:

Heeej meis!!
    Wat een gedoe! Maar fijn dat je nu eindelijk in Malawi bent aangekomen.
    Ik zie je ook al helemaal voor me in het hostel, in het zwembad..heerlijk (jaloers!!)

Veel succes de aankomende dagen en kan niet wachten om je nieuwe berichtje te lezen!

Groetjes aan Ragna!

Kus Yv

• 20 Februari 2011 - 11:50

Gerlinde:

He schoonzussie,
    Wat weer een verhaal, had het al een beetje begrepen van je mams en Henk.

Nou geniet van het lekkere zwembad en maar hopen dat de volgende rit beter verloopt. Nou de groetjes en tot horens.

Liefs Gerlinde

• 20 Februari 2011 - 13:41

Lindsey:

Marikiki!!
    Zo wat een rit, dan is dat Nederlandse vervoer toch wel goed geregeld, haha..
    Mooi land, mooi uitzicht, lekker zon & zwembad.. Ik ben ook jaloers!
    Geniet er lekker van!!!
    Heel veel plezier, groetjes aan Ragna..
    xxx

• 20 Februari 2011 - 13:54

Marloes:

Hey Marieke,

Haha wat weer een reis! Heb je in Afrika niet van die lieve vriendjes die je naar het volgende station brengen :)?
    Heel plezier en maak er weer een super mooie reis van!

Liefs Marloes

• 20 Februari 2011 - 13:58

Aireen:

Hai meis, fijn om wat van je te horen! Hahaha, je hebt wel meteen weer kennis gemaakt met de Afrikaanse cultuur, wat een verhaal zie het helemaal voor me... (je schrijf ook mooi ;)) Je geduld wordt aardig op de proef gesteld... Wow te gek dat zingen, bidden, wilde je nog niet mee doen? Nu eerst lekker genieten... Hou ons op de hoogte, ik vind het prachtig! Liefs xx

• 20 Februari 2011 - 14:41

Marlies:

Meis!
    Gaaf hoor, Afrika op een hele andere manier! Dat busstation in Dar Es Salaam ken ik nog wel, zó groot en chaotisch .. Maar je bent in Malawi nu en je geduld is meteen weer op de proef gesteld ppff! Dat onderzoek kun je vást vanaf een laptopje doen op een idyllisch strandje met een coctail ter inspiratie! Genietttt, en laat het weten als je naar Zanzibar gaat want ik ken daar nog 'n coole duikschool ;-) !
    X

• 20 Februari 2011 - 15:35

Karel En Herma:

Tja meid zoals verwacht gaat het met jou nooit normaal.
    Dit houd natuurlijk wel de spanning erin.
    Hoe zal de reis verder gaan???????.
    Hopelijk gaat de studie voorspoedig want dan kun je nog lekker even ontspannen.
    Dat ben je wel nodig na zulke ervaringen.
    Volspanning wachten we op je volgende verslag.
    Groetjes uut erica.
    Papa en mama xxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 20 Februari 2011 - 18:28

Maris:

Meis!

Wat een reisje weer zeg... Maar heerlijk dat je nu in Malawi bent!

Aan je studie gezeten... Dat klinkt als in bikinie met een cocktail in de hand aan het zwembad denken aan school;)

Geniet er lekker van, idyllische strandjes en bounty eilandjes klinken perfect:)

Ook heel veel plezier voor Ragna!

Kus Maris

• 20 Februari 2011 - 18:37

Nikolien:

Woh Marie, ik baal toch echt wel hoor dat ik niet meer in je tas paste!!! hahahhahahaha....

Super leuk om je verhaal te lezen zag helemaal voor me hoe jullie daar bij de douane stonden... Beetje balen maar wel mooi dat je nu alles overdag vanuit de bus kon zien!

Niet te lang wachten met schrijven want wij zijn allemaal super nieuwsgierig naar al jullie belevenissen!!

Dikke zoen Niko (ook van Jan en de meiden)

• 20 Februari 2011 - 21:11

Bart Meppelink:

Hey Mariek,

Kicken verhaal, wat een belevenissen al! En het vreet energie, steeds wachten, alles lekker ongeorganiseerd! Verschrikkelijk, gelukkig heb je het klunen nog mee gekregen. Enjoy your trip!

Groeten

• 22 Februari 2011 - 12:38

Hero En Annet:

Hoi Marieke,

We hoorden van je ouders dat je weer van een lange ,,vakantie'' aan het genieten bent, en ja nu wij net je reisverslag gelezen hebben weten we dat het de komende tijd voor jou wel weer lekker spannend zal worden en wij weer lekker mogen meegenieten.
    Dat je laatste werkvakantie dan ook maar net zo leuk voor je mag worden als de vorige met nog meer en langere reisverslagen.

Geniet er maar met volle teugen van want de leuke dingen vliegen voorbij.

Dag Marieke, groetjes en snel tot horens.

• 27 Februari 2011 - 19:05

Lien:

Ej lieve meis,

T is alweer een weekje geleden maar toch een leuk verhaal..
    Je bent echt overgeleverd in zo'n situatie he..
    Maar goed jij hebt een engelen geduld toch..:-)

Hoe is het verder met je..
    Inmiddels al bezig met het onderzoek..
    Ik had je gesmst maar heb je eigenlijk wel je telefoon bij je..

Je hebt er weer een mooi verhaal van gemaakt..
    Ben heel benieuwd hoe het nu verder gaat..
    Ben trots op je meid..
    Geniet ervan en pas goed op jezelf..

Lieve kus